Hoe creëer je een creatieve cultuur?
Zelfs bij de kleinste verandering die je wenst in de cultuur van je organisatie zul je flink moeten uitpakken. Eén persoon veranderen is ontzettend moeilijk, een groep veranderen al helemaal. Maar creativiteit broeit in elke groep. Kun je een cultuur veranderen, door creativiteit te activeren?
In de zorg hebben mensen het druk, zelfs erg druk. Als je voor je gevoel al te weinig tijd hebt om je werk te doen, hoe kom je dan aan verbeteringen toe? Toch heeft iedereen ideeën. Ideeën hoe het werk beter kan, hoe de zorg beter kan of hoe we juist de druk kunnen laten afnemen. Bij S&L Zorg wilde men de mensen in actie krijgen om de creatieve ideeën die ze hebben, te uiten en zelf te realiseren. Omdat te bereiken creëerde ze een platform waar ideeën gedeeld kunnen worden, een projectstructuur om mensen te ondersteunen bij de uitvoering en geld en tijd voor de mensen die met ideeën aan de slag willen. Het project kreeg de naam: De leukste …plek en werd ondersteund door een forse interne campagne.
Start met guerrilla marketing
De campagne startte stiekem. Op meer dan 30 locaties werden ‘s avonds in het donker, met behulp van bewoners bijzondere tekens gezet met krijt graffiti gespoten. De tekens hadden de vorm van een zogenaamde placeholder (zoals bijvoorbeeld in google maps). Het toen nog onbekende projectlogo werd zonder tekst en in het geniep aangebracht. Het rumoer begon (Lees meer>>). Het begin was gemaakt, de vragen waren direct de start van het activeren van de creativiteit. Negen dagen later werd bij de tekens een tekst gespoten die onthulde waar het om ging.
Uitrol op één dag van een brede campagne
Op de dag van de onthulling met de krijt graffiti werd er direct een waaier aan communicatiemiddelen ingezet.
Online
Er ging een website in de lucht over het project met uitleg en voorbeelden. Het bestaande intranet werd volledig overgenomen de ‘De Leukste …Plek.
Bureaublad take-over en narrowcasting
Op de dag van de onthulling hadden alle bureaubladen van alle medewerkers ineens een compleet andere look. Ja. Uiteraard volledig in de projectstijl. Alle narrowcasting schermen werden ook in beslag genomen door het project.
Dropflags
Op centrale plaatsen trof iedereen dropflags aan (die ’toevallig’ de vorm van een placeholder hebben).
Folder
Maar ook de post mocht niet uitblijven, medewerkers kregen een uiterst schattig foldertje over het project in de vorm van een hart.
Toolkit
En medewerkers die een goed idee indienen? Die krijgen een complete toolkit om aan de slag te gaan. Uiteraard ook in de vorm van deze campagne.
Het effect
Het effect van het project zal nog blijken, het is nog maar net gestart. De campagne was in ieder geval effectief. Er is geen medewerker die het over het hoofd zag en binnen twee weken na de lancering stond de teller op 42 ingediende ideeën. Dat is toch een forse activatie!
Credits
Het project is ontstaan met ondersteuning van Bureau de Bont. De grafische vormgeving van de gehele campagne is van Eva Selij.