In een creatieve organisatie omarmen mensen verandering
Organisaties moeten creatief en innovatief zijn, veranderen en risico’s nemen om vooruit te komen. Over het algemeen zijn mensen juist geneigd risico’s te mijden en veranderingen tegen te gaan. Toch broeit er in elke organisatie creativiteit. Het sprankelt vaak zichtbaar bij enkelen. Bijvoorbeeld bij die typische drukke collega die altijd nieuwe dingen bedenkt. Maar een paar creatieve geesten creëren zelden een creatieve organisatie. Dat lukt alleen als je creativiteit aanwakkert bij een veel grotere groep. Teams kunt vormen die elkaar inspireren en opjutten, anders durven te denken. Alleen als je creativiteit breed kunt laten bruisen in je organisatie, kun je het strategisch optimaal benutten.
Hoe bouw je aan creativiteit?
Om een creatieve organisatie te bouwen kun je verschillende wegen bewandelen en middelen inzetten. De kracht zit hem in de mix. En, elke verandering heeft maatwerk nodig. Toch zijn er wel vier vaste stappen die je kunt volgen. Deze stappen kun je als rode draad gebruiken bij het veranderen van je organisatie, naar een creatieve organisatie. De woorden die we bij deze stappen hebben gekozen zijn target, concept, involve en progress.
Target – Doel
Je moet eerst je doel bepalen. Dat klinkt als een inkopper, maar een echt concreet doel, is voor veel organisaties nog steeds lastig. Waarom moet je die creatieve organisatie worden? Is het nodig om je klanten te behouden, of juist nieuwe te vinden? Is het nodig voor een beter product of dienst? Heb je een doel dat past bij wie je daadwerkelijk bent, past het bij de geschiedenis van je organisatie? Is het een doel van het management, of een doel dat gedragen is door de hele organisatie?
Doelbepaling kan op verschillende manieren. Vanuit je roots en authenticiteit kan je doel al grotendeels helder zijn, maar is dat niet zo dan kan ook onderzoek onder stakeholders helpen om richting te bepalen. Of brainstormsessies kunnen bijdragen aan de gewenste focus.
Doelbepaling is ook een mooi proces om organisaties klaar te maken voor veranderingen die gaan komen.
Concept
Een organisatiedoel is vaak niet het verhaal waarmee je anderen gaat overtuigen. Pas na een vertaling van je doelen naar een sterk geloofwaardig verhaal, draag je een boodschap echt helder uit. Door je boodschap goed te beschrijven in eenvoudige taal en visueel te verpakken, creëer je geloof in en draagvlak voor de veranderingen die gaan komen. Een boodschap zonder concept, wordt vaak slechter begrepen en staat gedragen verandering in de weg.
Involve – Betrek
Betrek mensen! Start altijd met vragen. Jouw medewerkers, klanten of aandeelhouders hebben vaak de antwoorden die jij nodig hebt. Doe eerst onderzoek en gebruik de reacties in alle fasen van de verandering naar een echt creatieve organisatie. Vertel in welk opzicht de organisatieverandering aansluit, bij datgene dat is opgehaald. Zoek de balans tussen top-down en bottom-up en gebruik sterke natuurlijke leiders die durven te luisteren naar hun achterban. Blijf continu in gesprek en durf bij te sturen op basis van de reacties.
Progress – Vooruit
Het resultaat van alle inspanningen is altijd gericht op die creatieve organisatie die zorgt voor vooruitgang. Vooruitgang of groei kan verschillende dingen betekenen voor organisaties. De één wil omzetgroei, de ander inhoudelijk groeien. Er zijn organisaties die een positie willen bereiken waardoor ze een ideale kandidaat voor een overname of fusie zijn. Met volledige focus op je doel, breng je je organisatie stap voor stap vooruit. Steeds creatiever en innovatiever.