Door: René van Donschot
Als je iets moois maakt, wellicht iets dat zelfs perfect is, wil dat niet zegen dat je er automatisch een publiek of doelgroep mee bereikt. Je zult je product moeten laten opvallen in de markt. Maar hoe val je nu op? Wat is de kunst van het opvallen?
Een mooie poging om op te vallen doet Douwe Bob in Stockholm. Het Eurovisie Songfestival is bij uitstek een circus waarbij iedereen probeert op te vallen. Bij de talentenjacht der talentenjachten zien we het gebruik van elke truc om op te vallen. Het is groot, kleurrijk, snel, heeft veel beweging en licht hoe meer hoe beter. Het is overweldigend.
Is de kunst van het opvallen schreeuwen?
Als iedereen schreeuwt en alles uit de kast trekt, valt er natuurlijk niets meer op. Hoe lukt het dan wel? Douwe Bob voegt nog iets toe, hij doet namelijk iets dat nog niet eerder is gedaan. Daarom laste hij een stilte in van 10 seconden in het nummer.
Is de kunst van het opvallen, iets doen dat nooit eerder gedaan is?
Iets doen dat nooit eerder gedaan is, helpt wel. Het maakt een moment uniek. Maar echt opvallen doe je volgens mij door vooral bij jezelf te blijven en van daaruit een paar factoren te combineren. Je maakt allereerst een goed product dat aansluit op wie je als persoon of organisatie bent. Je creëert dan aandacht rondom het product door iets te doen, dat uniek is, maar wel past bij wie je bent en je product. Dan breng je het geheel wederom op authentieke wijze. Als je dus van nature een schreeuwer bent, dan mag je schreeuwen. Als je ingetogen bent, presenteer je je product ingetogen.
Of is het de kunst jezelf te blijven?
Ik geloof echt dat bij jezelf blijven, de beste manier is om op te vallen. Lukt Douwe Bob het? We zullen het morgen weten. Hij heeft in ieder geval een product (liedje) dat echt past bij wie hij is en zijn stijl is. Het product gaat over rustiger aan doen en hij doet iets unieks dat past, namelijk 10 seconden stilte. Hij brengt het geheel op een wijze die past bij wie hij is als artiest.
Kun je een liedje op het Songfestival vergelijken met jouw organisatie, merk of product? Misschien wel!