Waar creativiteit broeit ontstaat innovatie

Innovaties kunnen organisaties een echte boost geven. Het gevoel onderdeel uit te maken van iets nieuws en om terrein te betreden waar anderen nog niet eerder geweest zijn, geeft een enorme energie. Daarnaast leveren innovaties en vernieuwende ideeën verbazingwekkend snel organisatievoordeel op. Om die redenen willen veel organisaties aan de slag. Maar het inzetten of zelfs bedenken van een paar innovaties, brengt je niet per se verder. Je zult moeten bouwen aan een organisatie die innovatie in haar genen heeft. Maar hoe bouw je een innovatieve organisatie?

Zet je creativiteit in – om te implementeren

Allereerst moet je beseffen dat er in de markt meer innovatieve producten zijn, dan je ooit zelf kunt bedenken. ‘Uitvinden’ is iets dan niet veel organisaties nodig zullen hebben om verder te komen. Hoe gebruik je juist dat wat er al is? Veel innovaties zijn bedacht voor één toepassing, maar er kan veel meer mee. Consumenteninnovaties kun je toepassen in de zorg of industrie. Innovaties uit het bedrijfsleven kunnen het nieuwe consumentenproduct van de toekomst worden.

Innovatie organisatie time tools trust

Structuur innovatieve organisatie

Als je wilt innoveren, moet je niet op zoek gaan naar innovaties, maar bouwen aan je organisatie. Bouwen aan de kracht van je eigen mensen. Zorgen dat jouw organisatie creatief wordt. Een echte innovatieve organisatie wordt. En, het doorzettingsvermogen heeft om door te pakken en succesvol te implementeren. Als dat lukt geef je jouw organisatie een boost. Het zijn dan niet meer enkelen die innoveren, maar allen. Hoe je dat doet? Hanteer dan eens de drie T’s:

Time

Geef mensen tijd. Dat klinkt eenvoudig maar is het niet. Tijd kost namelijk geld, gaat ten koste van de productiviteit en wellicht de groei van je organisatie. Tijd geef je om na te denken, te brainstormen, te zoeken, te proberen, te vallen en weer op te staan. En die tijd resulteert in enthousiasme, nieuwe ideeën, innovaties en dus vooruitgang. Google staat er om bekend dat ze haar medewerkers 20% van hun tijd geeft om vrij te besteden (Lees meer>>). Dat gaat wellicht wat ver. Maar geef je mensen eens 1%, of één team wel 20% en koppel dat aan een doel.  Kijk dan eens wat er gebeurt.

Trust

Geef mensen vertrouwen. Laat allereerst los dat je het zelf gaat doen. Een innovatieve organisatie bouw je niet in je eentje. Geef mensen vertrouwen om aan de slag te gaan met kansen, ideeën en nieuwe plannen. Vraag ze natuurlijk wel je op de hoogte te houden en een deadline helpt altijd bij creatieve processen. Want onder druk komen de beste prestaties tot stand!

Tools

Geef mensen de middelen. Dat kan zijn een budget om innovaties te testen. Het kan ook gaan om steun vanuit stafafdelingen. Soms gaat het juist om kleine zaken, koeken bij de koffie tijdens een brainstorm doen soms wonderen met de innovatiekracht van mensen.

Als je deze drie T’s met de juiste mix in je organisatie implementeert groei je gericht naar een innovatieve organisatie!

 

<<Click here for English>>