René van Donschot

Kan authenticiteit veranderen?

Kan authenticiteit veranderen? Door: René van Donschot

Authentieke merken, zijn succesvoller. Leuke inkopper om een presentatie mee te beginnen. Dan laat je wat mooie cases de revue passeren over prachtige kleine merken ooit ontstaan vanuit passie en nu zeer succesvol. Of grote merken, zoals Google, Starbucks en Apple. Authentiek, gedreven vanuit echte passie, waarden en historie.

Maar wacht eens even…. Apple, Google, Starbucks authentiek. Hoe kan dat? Hoe kunnen organisaties jaren bestaan, enorm groeien, veranderen en toch authentiek blijven? Heeft authenticiteit alleen te maken met je oorspronkelijke verhaal? Of kan authenticiteit gewoon (mee)veranderen?

Kees van Duyn, schreef al een tijd geleden voor Marketing Online een goede blog. Hij legt uit dat er twee soorten authenticiteit zijn. De ene soort gaat over het verleden, de andere soort over waar je als organisatie juist naar toe wilt. Van Bommel behoort tot de eerste groep en bouwt op de historie van het merk. Apple behoort tot de tweede groep en kijkt veel meer vooruit naar hoe ze (jouw) wereld willen veranderen. Lees de blog eens, goed verhaal.

Maar, dan kom ik weer terug op die verandering. Hoe blijf je authentiek en geloofwaardig door de jaren heen? Sommige merken lijken een overstap te kunnen maken. Vaak begint het bij de historie, maar stapt men gaandeweg over op een verhaal over de toekomst. Succesvol zijn die merken die de overstap rustig maken, en toch min of meer vast houden aan de waarden uit het verleden.

Starbucks probeert het, maar slaagt daar naar mijn bescheiden mening niet in. Ik vind het een kei van een merk, maar niet echt authentiek. De geschiedenis van Starbucks is ook wat rommelig en niet zo sterk, maar ook de missieis niet echt voelbaar als je een Starbucks bezoekt en een lekkere Caramel Cocoa Cluster Frappuccino bestelt.

Het merk Ben & Jerry’s is voor mij een sterker voorbeeld van het groeien en overeind houden van je authenticiteit. Ooit begonnen als een fantastisch verhaal, maar inmiddels ‘gewoon’ onderdeel van Unilever. Toch is voor Unilever en de oprichters duidelijk dat het authentieke verhaal juist de kracht van het merk is. In de marketing en bedrijfsstructuur wordt echt moeite gestoken de historie overeind te houden. Er is een onafhankelijk functionerende Raad van Bestuur opgezet om de sociale missie, merkintegriteit en productkwaliteit van Ben & Jerry’s in stand te houden. Lees hier maar eens.

Kan authenticiteit dus veranderen? Ja, zeker! Maar, geef je fans kans om jouw ontwikkeling mee te volgen. Laat steeds zien dat je groeit, verandert, jezelf ontwikkelt. Hou vast aan een eerlijk geloofwaardig en consistent verhaal. En, ga niet te snel. Want, met haast verlies je herkenbaarheid en uiteindelijk de fans die jou zo lang gekoesterd hebben.

Als jij een andere visie hebt over veranderingen in authenticiteit, reageer dan zeker. Ik ben benieuwd!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *