René van Donschot

Kan een positionering ook snel?

Over positionering is veel geschreven, er zijn veel theorieën en maar genoeg adviesbureaus die lange trajecten met organisaties doorlopen. Is zo’n lang traject wel nodig?

Soms wel, zeker bij grote organisaties helpt een lange doorlooptijd en intensief overleg bij het creëren van draagvlak. Maar bij een sterk marktgerichte organisatie en met directief leiderschap is dat niet per se nodig. Ook bij kleine en middelgrote organisaties is draagvlak veel makkelijker te verkrijgen. Met sessies waarin iedereen zijn input kan leveren bouw je op naar een heldere positionering die gedragen wordt door de hele organisatie.

Positioneren kan op veel manieren, maar de meest effectieve manier is om je eigen authenticiteit als uitgangspunt te nemen. Laat ik mijn methode om efficiënt te positioneren stap voor stap uitleggen:

Stel je eigen kracht voorop:

Veel organisaties hebben een historie, een trots, een basiswaarde die iedereen deelt. Start in de eerste fase met op zoek gaan naar dat basisgevoel of die waarde. Ga dan aan de hand van de eenvoudige vervolgstappen zaken invullen.

Vier eenvoudige stappen:

 

Target

Ga richten, kijk naar basiszaken als doelgroep en doelstelling. Wat lever je nu daadwerkelijk en wat is de vraag van de markt? Wie is je concurrentie en wat doet deze? Als je naar al deze zaken kijkt, hoe zie je dan de toekomst voor je?

Involve

Draai het perspectief om en ga vanuit de klant kijken. Wat is de echte behoefte van de klant, welk voordeel heeft de klant met jouw aanbod. En, hoe bewijs jij dat je aan de behoefte van de klant voldoet.

Concept Donschot

Als je weet wie je bent, waar je kracht ligt kun je werken aan een onderscheidend verhaal. Een concept dat jouw verhaal geloofwaardig en effectief overbrengt. Op basis van een sterk voortraject kun je verschillende concepten creëren. Door bij de keuze tussen de concepten je stakeholders te betrekken vergroot je je draagvlak.

Progress Donschot

In de laatste fase kom je in actie. Kijk je naar inzet van middelen, executie, planning, productie en evaluatie. Een heldere positionering is altijd doelgericht, de positionering helpt je organisatie gericht vooruit te komen!

Met krachtige sessies effectief vooruit!

Oké, ik geef het toe de opsomming hierboven is wel heel kort door de bocht, maar met de juiste begeleiding werkt het wel. Verschillende organisaties heb ik al geholpen met verhelderende sessies waarbij op directieniveau stap 1 en 2 in een dag doorlopen zijn. Stap 3 en 4 zijn bijna logische vervolgacties, die meer tijd kosten maar ook binnen enkele weken al tot een vernieuwde positionering kunnen leiden.

Wil je meer weten? Neem dan zeker eens contact op.