Als je de mindset in je organisatie wilt veranderen, kan het zeker helpen een onderbouwde theoretische basis te kiezen. Zo´n basis is een kapstok, of meetlat om veel toekomstige zaken aan te hangen of naast te leggen. Als je de keuze gemaakt hebt, is het natuurlijk belangrijk om je theoretische basis goed te lanceren. Met een interne campagne, of een evenement. Bij S&L Zorg koos men voor een symposium, met als hoofdspreker de grondlegger van de theorie Positieve Gezondheid: Machteld Huber.
Symposium dient meerdere doelen
Met het organiseren van een inhoudelijk evenement bereik je meerdere doelen. Allereerst laat je zien dat je de theorie serieus neemt. Het is niet weer zo’n projectje dat ‘overwaait’. Tevens geeft het je eigen organisatie de kans om zich tijdens het symposium razendsnel te verdiepen in het onderwerp. En als laatste, maar zeker niet onbelangrijkste je laat aan de buitenwereld je onderbouwde keuze zien.
Organisatie is complex maar het effect is groot
Op het eerste oog lijkt de organisatie van zo’n symposium eenvoudig. Zaaltje, sprekers, uitnodiging en gaan. In de praktijk zul je ervaren dat het lastiger is, zeker bij een symposium met veel exposure. Van praktische zaken, zoals parkeergelegenheid en horeca-assortiment, tot inhoudelijke zaken zoals de voorbespreking met de sprekers en de back-up bij het uitvallen van een spreker. De organisatie van een symposium (zoals elk evenement) kent vele aandachtspunten. Een goed opgezet symposium vergt energie en tijd, maar het effect is ook groot. Jaren nadien zullen mensen zich de ervaring nog herinneren en koppelen aan jouw organisatie.