Zeg… word ik nou dommer of juist slimmer van AI? In veel gesprekken die ik heb over AI gaat het over hoe makkelijk je dan moeilijke dingen kunt doen. Dat mensen hun afstudeerscriptie laten schrijven door AI, AI hun werk doet etc. Mijn ervaring is anders. Ik gebruik AI meer en meer, maar het daagt me juist uit. Ik hobbel van de ene oplossing naar de andere, schrijf input, laat AI wat doen, herschrijf, herstructureer en positioneer weer zelf de output strategische in de organisatie. Werken met AI maakt me productiever, maar voor mijn gevoel ook een betere professional….
Die vraag hield me bezig, dus ik ben eens wat gaan zoeken. Er is al aardig wat onderzoek gedaan naar wat in goed Engels upskilling en deskilling heet. Dit wetenschappelijke artikel is geschreven en behandelt aardig wat onderzoeken naar dit onderwerp: https://crowston.syr.edu/sites/crowston.syr.edu/files/GAI_and_skills.pdf. (door Kevin Crowston en Francesco Bolici) Een korte samenvatting… de waarheid ligt in het midden. Het is maar net hoe je met AI omgaat.
Twee mogelijke effecten die beschreven staan vielen me op:
- Een nivellerend effect: Dit gebeurt wanneer AI het belang van je voorkennis minimaliseert. Een junior professional kan met behulp van AI net zo goed presteren als een expert.
 - Een multiplier-effect: In dit geval wordt AI een vermenigvuldiger van je bestaande kennis. Experts die AI gebruiken, presteren dan aanzienlijk beter dan beginners.
 
Zo kan het lezen van een oldschool wetenschappelijk artikel me ook weer wat wijsheid brengen. Hopenlijk jaag ik daarmee voor mezelf het multiplier-effect aan 😉.

Comments are closed