Illustratie huisjes

Vastgoedcommunicatie

Om de beste woningen, beste faciliteiten en voorzieningen te kunnen blijven bieden, moeten organisaties vooruit kijken. Als het gaat om gebouwen en installaties, moet men zelfs heel ver vooruit kijken. Daarom maken veel organisaties strategische vastgoedplannen. Maar hoe neem je je achterban mee in deze plannen. Soms zijn ze nog vaag en ver weg. De plannen kunnen ook nog veranderen. Is wachten dan niet beter dan communiceren? In vastgoedcommunicatie geldt bijna altijd, niet wachten, maar juist meenemen. Zijn er plannen, die nog abstract zijn. Vertel erover, laat betrokkenen alvast reageren. Veranderen de plannen? Wees er weer direct bij om het te melden.

Vastgoedcommunicatie vergelijking:

Om vastgoedcommunicatie goed in te richten, kun je het beste de vergelijking maken met een privésituatie:

Je bedenkt dat je wilt verhuizen, gaat opzoek naar een woning, je bedenkt dat nieuwbouw leuk is, je wilt een stuk grond maar dat is niet beschikbaar, je koopt andere grond op bijna net zo’n mooie plek, gaat in conclaaf met een architect, stelt je plan bij, gaat bouwen, maar komt budget te kort, je annuleert de garage en uiteindelijk verhuis je naar je nieuwe woning.

Stel we veranderen de situatie iets:

Iemand zegt vandaag tegen je dat je over 6 maanden gaat verhuizen, het nieuwe pand is al in aanbouw. Het is net niet op de plek die je wilt en zonder de garage die je gewenst had.

Hoe gek ook, als organisaties bouwen gaat communicatie vooral, zoals in de tweede situatie. Medewerkers krijgen te horen wat hun nieuwe werkplek wordt als de tekeningen al klaar zijn. Bewoners van een zorginstelling wordt medegedeeld waarom de kamer die al uitgedacht is, goed is voor hen.

Bij optimale vastgoedcommunicatie worden mensen op tijd meegenomen. Zo zijn gebruikers ook betrokken op de momenten dat het ideale scenario het net niet wordt en er een alternatief wordt gekozen. Zo hebben gebruikers invloed op het proces en belangrijker nog voelen ze zich betrokken.

Bij optimale vastgoedcommunicatie verhoog je betrokkenheid en verlaag je automatisch de weerstand.

Projecten vastgoedcommunicatie

S&L Zorg is heel vroeg gestart met de communicatie rondom vastgoed. De ruwe plannen voor de komende 25 jaar zijn gepresenteerd aan de achterban. Ruim voordat gronden worden aangekocht of zelfs met overheden is gesproken. Natuurlijk zullen de plannen wijzigen, natuurlijk kan niet alles gerealiseerd worden, maar gebruikers & familie zijn continu betrokken bij het hele proces. Lees meer >>

Synarchis en db-m, zijn beide adviesbureau’s bij bouwprojecten. Beide organisaties heb ik in het verleden geholpen juist hun eigen communicatie optimaal in te richten. Met design, advies en o.a. logo/huisstijl.

Vijf samenwerkende woningcorporaties in de regio Bergen op Zoom organiseerden in het verleden tweemaal de grootschalige woonbeurs Woon& Leeg. Een beurs is de ideale plaats om informatie over plannen die nog niet concreet zijn goed in je op te nemen. Tevens is het de plaats waar direct een mondelinge toelichting gegeven kan worden en er ruimte is voor het stellen van vragen. Optimaal voor vastgoedcommunicatie in een fase waarbij zekerheden een uitzondering zijn. De organisatie, commerciële acquisitie en projectcoördinatie voerde ik uit samen met kundig team van BOOM Communicatie.