Door: René van Donschot
Stel dat Mozart toevallig in deze tijd zou leven en als klein jochie op een Nederlandse basisschool zou zitten. Zou iemand dan zijn uitzonderlijke talent ontdekken? Ik betwijfel het. Leerkrachten onderzoeken niet elk kind op verborgen talenten en er zijn weinig muziekinstrumenten te vinden in de klaslokalen. Daarnaast moeten de kinderen anno 2016 vooral bezig zijn met taal en rekenen.
Deze gedachte speelt al dagen door mijn hoofd. Wanneer je niet goed zoekt naar waar de kracht zit, maak je verkeerde keuzes. En was Mozart wellicht timmerman geworden. Als we met dit voorbeeld in gedachten nu eens kijken naar organisaties, zien we hetzelfde. Talloze organisaties kijken niet in de spiegel en gaan niet op zoek naar hun eigen talent. Laat staan dat ze het effectief inzetten. Zonde, want in elke organisatie schuilt een uniek talent.
Ga eens op een stoel staan en bekijk je organisatie vanuit een ander perspectief. Waar ligt de echte kracht, wat is het potentieel van de mensen die bij je werken? Bedenk eens grappige richtingen, verken hele andere branches, andere doelen. Stap dan weer van die stoel af en kijk wat je concreet kunt doen. Zie je nieuwe markten? Heb je kansen ontdekt om je echt te onderscheiden? Zijn er complementaire producten of diensten die je kunt leveren? Kun je mensen op een andere manier effectiever inzetten?
Vanuit mijn specialisme, zoek ik naar de identiteit, authenticiteit en de eigenwaarde van organisaties. Welke authentieke kracht is aanwezig? Als je die kracht vertaalt naar een goede positionering, vergroot je het effect van al je handelen. Je organisatie wordt geloofwaardiger en de medewerkers enthousiaster.
Werk je plan wel goed uit en heb het lef het ook uit te voeren. Ik weet dat veel organisaties grote stappen kunnen maken door gewoon het reeds aanwezige talent te ontdekken en gebruiken. Laat de Mozart in je organisatie geen timmerman worden!
Ik ga morgen alvast een viool kopen. Eens kijken of ik geen enorm talent heb gemist de afgelopen jaren.